ETUSIVU  | VALMENNUS  | KILPAILUT  | NAISET  | SENIORIT  | SEURA  | PRO SHOP  | JÄSENEKSI





Pääyhteistyökumppanit











Ajatuksia tenniksen senioripelaajille

Kun kroppa vanhenee ja mieli pysyy virkeänä, pitäisi tehdä viisaita ratkaisuja treenaamisen suhteen.

Saat sen mistä luovut. Juuri näin tenniksessäkin käy, ellet kokeile mitään uutta.

Olemme tottuneet tiettyihin rutiineihin. Se mikä tuntuu mukavalta, sitä tehdään. Lämmitellään pikkuruuduissa ja pelaataan ns. %-peliä, eli tuupataan pallo kenttään. Käydään lenkillä ja pelataan tennistä vain talvella kun kesät kuluvat golfin merkeissä. Pelataan aina samojen kavereiden kanssa ja lopputulos on usein sama. Liikumme kentällä ylivarovaisesti niin, että ei vaan kroppa kärsi. Toimitaan säästöliekeillä. Venyttelyt jäävät vähiin kun on kiire pois hallilta. Missä ovat sosiaaliset tennistavat? Mihin ihmisillä on kiire Kokeilkaa jotain uutta. Oppikaa virheistä kantapään kautta. Älkää pysähtykö ennen kuin olette "perillä".

Vinkkejä sinulle, tenniksen seniori

Muista kuntopiiri ja venyttely. Lihakset ja nivelet ovat kaiken A ja O tenniksessä.

Älä juokse pitkiä lenkkejä vaan pyöräile kesällä ja hiihdä talvella. Pidä lihakset ja ryhti kunnossa tekemällä fyysistä hyötyliikuntaa. Muista juoda paljon vettä päivittäin. Jätä kahvi vähemmälle.

Proteiini pitää sinut liikkeellä; solut uudistuvat ja ajatukset pysyvät kasassa.

Jos käytät liikaa rasvaa, kokeile proteiinia ja sitruunamehua ennen ateriaa.

Jos sinulla on liian vähän lihaksia, syö inkivääriä ja hapankaalia.

Jos et saa unta, kokeile tyydyttyneen rasvan lisäämistä ruokavalioosi tai kylmäalistusta.

Tule pois mukavuusalueelta. Pistä itsesi likoon. Voita vastustajasi, voita itsesi.

Tenniksen salat

Senioritenniksen tärkeät aseet ovat syöttö ja syvyyssuunnassa liikkuminen. "Stoppareita" on hyvä viljellä koska vanha silmä ei reagoi niin nopeasti lyhyisiin palloihin. Kakkossyötöstä on helppo tehdä stoppari ja jyrkkä löysä "slice" puree kentällä kuin kentällä. Syötön vauhtia kuuluu vaihdella. Kierrettä ja kovaa vuorotellen. Juokse verkolle tai jallita vastustaja verkolle. Maltti on valttia. Älä yliliiku. Eli "stoppari", vastaan ja lobi perään niin vastustaja on "dead meat" ekan erän jälkeen.

Ole rohkea ja opi virheistä. Ota rennosti tennistunnin jälkeen, venyttele rauhassa, mene suihkuun sekä saunaan ja jää JNA halliin proteiinipalalle ja juomalle. Nauti tenniksestä ja sen sosiaalisesta ympäristöstä!

Serva lugnt!

mvh 

Henkka